Reklam
Japon Firmalarının ve Toplumunun Tercihleri PDF Yazdır e-Posta

Cumartesi, 25 Mart 2006 01:15

Japonya'nın gerçekleştirdiği kalkınma süreci tüm dünya üzerinde büyük merak uyandırmış , bu konu ile ilgili yüzlerce kitap  yazılmış, araştırma yapılmıştır. Doğal kaynaksız ve verimsiz toprakların ülkesi İkinci Dünya Savaşının amborgo yıllarından tüm dünyaya teknoloji ihraç edecek günlere hangi formül ile erişmişti. Bunu hepimiz mutlaka bir kere düşünmüşüzdür.

Bu süreçte rol oynayan faktörlerden biri kuşkusuz  "iş kültürü"dür.  İşverenin, çalışanın, toplumun ve devletin iş kültüründeki tercihleri başarı hızını arttırmış diye düşünüyoruz. Trende, metroda dahi tanıştığınız bir çok kişi kendini örneğin Ahmet diye değil de Mitsukoshi'den Ahmet diye tanıtacaktır. Çalışanları  şirkletlerini kimliklerinin bir parçası gibi görüyorlar ve bundan çalıştıkları işyeri ile gurur duydukları anlaşılıyor. Özellikle erkekler için çalışma saatleri ne eşleri , çocukları ne de sosyal sorumlulukları anlamında sorun edilmiyor. Aksine "işim bitmediyse çalışma saatimde de bitmedi" diye düşünen her seviydeki çalışan toplumun değerini kazanıyor.

"İhracatçının Japonya El Kitabı, Yüksel Akkuzugil,  DTM İTKİB, 2001" adlı kaynaktan derlenen tabloda yapılan karşılaştırmalar ile Japon modelini biraz daha iyi anlamak mümkün olacaktır.

 

 JAPON FİRMALARI (TOPLUMU) 

 ABD FİRMALARI (TOPLUMU) 

Çalışma standardının yüksekliği önemlidir.

Yaşam standardının yüksekliği önemlidir.

 2

Liderlik başarılı bir grubun üyesi olmakla mümkündür.

Liderlik satın alınabilmektedir.

 3

İş, kişinin hedeflerini gerçekleştirdiği bir uğraştır.

İş, para kazanılan bir uğraştır.

 4

Prim, daimi iş güvencesi ve kıdem esası dayanışma yaratır ve motivasyonu yükseltir.

Sürekli iş güvencesi ve kıdem esası, motivasyonu düşürür.

 5

İş güvencesi, kişileri firma hedefleri için fedakarlığa yöneltir.

İş güvencesi, kişileri tembelleştirir.

 6

Çalışanlar ve grup önemlidir. Sermayedar pek önemli değildir. 

Sermayedar önemlidir, diğer çalışanlar önemsizdir.

 7

Karlar yatırıma yöneltilmelidir. 

Karlar kişisel tüketimi artırmak içindir.

 8

Uzun vadeli stratejiler benimsenmelidir.

Kısa vadeli stratejiler belirlenmelidir.

 9

İyi eğitilmiş ve demokrasi kültürü olan kişilerin kar maksimizasyonu dışında da hedefleri vardır.

Kar maksimizasyonu ilk ve tek hedeftir.

 10

ABD firmaları kolaylıkla satın alınabilir.

Japon firmalarını satın almak çok zordur.

 11

Güçlü holdingler var olmalı ve birbirlerinin hisselerine sahip olup, yabancılara hisse satışı önlenmelidir.

Güçlü holdinglerin oluşumu, monopolleşme yaratacağından engellenmelidir.

 12

Firma, önce çalışanlara, sonra tüketiciye, en son ise hissedara hizmet için vardır. 

Firma önce hissedarlar, sonra tüketici, en son ise çalışanlara hizmet için vardır.

 13

Personel müdürü, başkan yardımcısıdır.

Finansman müdürü, başkan yardımcısıdır.

 14

Sektörün en büyük ve güçlü firması olmak, en karlı olmakla eşdeğer değildir.

En büyük firma, en karlı firmadır.

 15

Devlet ana stratejisi belirler, firmalar devletin isteklerini reddedebilir.

Devlet, özel sektöre müdahale edemez.

 16

Yüksek katma değer yaratan sektörler, önemlidir. 

Yüksek kar oranı yaratan sektörler önemlidir.

Son Güncelleme: Pazartesi, 01 Aralık 2008 03:02
 




Arama

Üye Girişi



Etkinlik Takvimi (Events)

Last month April 2024 Next month
S M T W T F S
week 14 1 2 3 4 5 6
week 15 7 8 9 10 11 12 13
week 16 14 15 16 17 18 19 20
week 17 21 22 23 24 25 26 27
week 18 28 29 30

Galeri

Anketler